Terug naar vorige pagina

Nieuws

Dorine Veerman (UseDem): “Als je echt in je product gelooft, straal je dat ook uit”

Als telg uit een ondernemersgezin was het niet zo vreemd dat Dorine Veerman (51) de stap nam om voor zichzelf te beginnen. Na omzwervingen in China en een baan bij Oger, kreeg ze vorig jaar voor de 2e keer de kriebels om een eigen bedrijf te starten. Dat werd UseDem, een upcyclebedrijf dat van afgekeurde denim een nieuwe, hippe collectie maakt.
Een geboren en getogen Volendamse, maar wel één die de wereld heeft gezien. Zo kun je Dorine Veerman noemen. Ze werd in het palingdorp geboren, ging er naar school en begon er haar eerste bedrijf. Dat was rond haar 30e. toen ze werkte bij een ICT-bedrijf en het gevoel kreeg een beetje te blijven hangen in haar ontwikkeling.

Het besluit destijds om het ondernemer te worden, nam ze toen haar toenmalige echtgenoot, een collectie promotie textiel meebracht uit Turkije. ‘Daarmee ben ik de boer op gegaan en al snel had ik een mooi klantenbestand opgebouwd met grote bedrijven als Bart Smit, KPN, Staatsloterij, Cisco Systems en ING Bank. Echt fantastisch om vanuit het niets iets moois op te bouwen. En nu op mijn 51ste hoop ik dat een tweede keer te bereiken.’

Van de ene dag op de andere

Een voorbereiding ging aan de start van haar eerste bedrijf niet vooraf. ‘Ik ben letterlijk van de ene op de andere dag begonnen,’ vertelt Dorine. Ik was de hele dag bezig met koude acquisitie voor promotie textiel, had mijn kantoor op zolder en mocht van mezelf pas naar beneden als ik minstens 20 telefoontjes had gepleegd. En dat zette zoden aan de dijk.’

‘Na 3 jaar werd ik zwanger en na de geboorte van mijn dochter heb ik een jaar lang alleen maar ‘gemoederd’. ‘Ik vond het heerlijk en vergat m’n bedrijf even. Totdat een klant – Iggesund Paperboard – belde en vroeg wanneer ik weer ging beginnen, want ze hadden een mooie order. Toen heb ik de draad weer opgepakt.’

Jezelf opnieuw uitvinden

De activiteiten met promotie textiel zette ze voort in China. Met haar gezin heeft ze 3 jaar gewoond in Shanghai. ‘Een enorm leerzame en spannende periode’, vertelt Dorine: ‘’Ik kan het iedereen aanraden om een tijd in het buitenland te gaan wonen. Je moet jezelf volledig opnieuw uitvinden. Niets van wat je doet kun je nog doen op de automatische piloot.’

Bij terugkomst in Nederland ging ze aan de slag bij Oger Corporate Fashion. In totaal heeft dat zo’n 8 jaar geduurd. Daarna ging het toch weer kriebelen. In 2019 ontmoette ze een hippe ontwerpster in Shanghai en ze besloot om opnieuw een bedrijf te starten. Dat werd UseDem, een duurzaam tassenmerk dat jeansstof hergebruikt door van afgekeurde stof, niet-afgenomen producten en samples nieuwe tassen te maken. Vanuit de Speeltoren in Edam verzorgt zij de verkoop van UseDem in Nederland. ‘En op dit moment zijn we bezig om een deel van onze productie naar Nederland te halen, zodat we geen transporten meer hebben en straks 100% sustainable zijn. De accessoires die we gebruiken zijn gerecycled, dus daarin zijn we al sustainable. Nu dit laatste stukje nog.’

Schop onder de kont

Haar belangrijkste drijfveer om opnieuw te kiezen voor het ondernemerschap, is de vrijheid. Dorine: ‘Niet meer hoeven te doen wat een ander vraagt. Ondernemerschap betekent dat je vrij bent om je eigen besluiten te nemen en je eigen koers te varen. Daar tegenover staat wel dat alle verantwoordelijkheid bij jou ligt.’ Dat je er als zelfstandig ondernemer alleen voor staat, is soms een spannende uitdaging. Echte tegenslagen heb ik gelukkig niet gehad, je moet alleen jezelf wel elke dag een schop onder je kont geven.’

Ondernemersgezin

Haar eerste bedrijf begon ze van de ene dag op de andere. En ook over haar nieuwe bedrijf heeft ze niet lang gewikt en gewogen. Dorine: ‘Ik ben het simpelweg begonnen vanuit de instelling: Ik zie wel hoe het gaat. En dat pakte goed uit.’ Waar die instelling vandaan komt? ‘Ik kom uit een ondernemersgezin, dat zal toch enige invloed hebben gehad op mijn mindset.’

Bang voor het nemen van risico is Dorine niet. Natuurlijk heeft ze wel eens twijfels, bekent ze. Iedere ondernemer heeft die wel eens. ‘Maar omdat ik het gewoon heel erg leuk vind wat ik doe en enorm geniet van alle ontwikkelingen die we doormaken, verdwijnen die altijd weer snel.’

Naamsbekendheid

Een lastig onderdeel van het ondernemen, vindt ze marketing. Alles valt en staat met naamsbekendheid en publiciteit en om dat te genereren heb je grote budgetten nodig. ‘Ik doe alles met eigen kapitaal en heb dus niet de luxe van een ruim marketingbudget. Door samenwerkingen aan te gaan met grote partijen, kunnen wij meeliften op hun bekendheid. In Shanghai werken we bijvoorbeeld samen met Levi’s en dat genereert veel bekendheid.’

Trots

Trots is ze op het feit dat ze voor de tweede keer heeft gekozen voor het avontuur van het zelfstandig ondernemerschap. ‘Als alleenstaande moeder moet ik voor mezelf en m’n dochter zorgen. Desondanks kies ik niet voor een veilig inkomen. Deze beslissing heb ik behoorlijk impulsief genomen, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Happy go Lucky.’

Wat haar onderscheidt als ondernemer? ‘Mijn enthousiasme en oprechte geloof in ons concept,’ reageert Dorine. ‘Als je echt in je product gelooft, straal je dat uit en breng je dat ook over bij je klant.’

Aanpassingsvermogen

Voor niks gaat de zon op! Er zijn altijd onverwachte ontwikkelingen die op je pad komen en dat maakt het ook zo enorm leuk, vindt Dorine. Een doorzettersmentaliteit en aanpassingsvermogen zijn hierbij wel noodzakelijke kwaliteiten. ‘Als plan A niet lukt, blijf daar dan niet in hangen maar ga a over naar plan B of C. Wees creatief bij tegenslag en durf te vragen om hulp. ‘Je eerste verlies is je kleinste’, heb ik ooit van mijn vader geleerd. ‘

De coronacrisis heeft het leven van veel ondernemers op zijn kop gezet. We moeten leren leven met de nieuwe realiteit, en dat vraagt om aanpassingsvermogen. Zeker als je nog maar net bent begonnen, is dat best een uitdaging waarvoor je komt te staan. Bij het uitbreken van de coronacrisis had Dorine veel gesprekken met interessante bedrijven, die plotsklaps on hold moesten worden gezet. ‘Nu pakken we langzamerhand de draad weer op. Maar het mag wel wat sneller gaan, ik ben er klaar voor.’

Behalve dat UseDem streeft naar een ecologisch verantwoorde, hoogwaardige en winstgevende tassenproductie door middel van upcycling, zet het zich op verschillende manieren in voor een eerlijke en duurzame economie. Onder meer door kinderen in het basisonderwijs les te geven over recyclen en upcyclen, en door in de ateliers mensen te laten werken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. UseDem producten zijn er in vele soorten en maten; backpacks, notebooks, fanny packs en dotbags. Alles van denim!

Voor het volledige bericht: Starter in Beeld ( Startersloket )
Voor de website van UseDem: UseDem

Ambitie 7

Start-up

In 2040 zijn we dé startup hoofdstad boven 't ij

Heeft u een vraag of voorstel?
Uw contactpersoon staat voor u klaar.

Dorine Veerman
Stuur mij een mail

Ideeënbus

Heeft u een goed idee of initiatief om het project aan te vullen of te verbeteren?

mail het ons!